Vaksinering av katt

Katter bør ha rutinemessig vaksinering mot kattepest og katteinfluensa. Ved utenlandsopphold vaksineres katten mot rabies.

Anbefalt vaksinasjonsprogram til katt:

• Ved 12 ukers alder
  • Ved 16 ukers alder
  • Etter dette en gang pr år

Kattepest

Kattepest skyldes et motstandsdyktig parvovirus (felint panleukopenivirus FPV) som kan overleve utenfor vertsdyret i årevis. Viruset tåler høye temperaturer, høy pH og de fleste desinfeksjonsmidler. Symptomene på sykdom er feber, sløvhet, nedsatt appetitt, oppkast og diaré. Sykdommen kan være dødelig. Viruset smitter først og fremst via avføring, men også via spytt og urin. Viruset smitter ikke til mennesker.

Katteinfluensakomplekset

Kattens herpesvirus – Betegnelsen katteinfluensa brukes om flere årsaker til infeksjoner i øynene og de øvre luftveiene hos katt. Kattens herpesvirus (felint rhinotrakeittvirus, FRV) er vanlig i kattepopulasjonen. Symptomer på smitte er feber, nedsatt appetitt, rennende nese og øyne, sår i munnslimhinnen og øyebetennelse. Sykdommen kan i enkelte tilfelleer være dødelig. Smitte skjer spres ved direkte kontakt og via dråpesmitte. Viruset overlever latent i kroppen og kan bryte ut ved stresssituasjoner. Kattens herpes kan ikke smitte til mennesker.

Felint calicivirus – er et lite RNA-virus som forårsaker symptomer i de øvre luftveier og i noen tilfeller sår i munnslimhinne og forbigående halting. Smitteveiene er de samme som for herpes.

Kattens klamydia –  er en bakterie som lever og formerer seg inne i kattens celler. Den spres via såkalte elementær legemer som kan overleve noen døgn i miljøet. Symptomene er hovedsaklig betennelse i øyeslimhinnen, samt rennende øyne og nese. Kattunger rammes hardere enn voksne. Clamydia smitter ved direktekontakt med øyesekret, men også via vagina (ved fødsel) og endetarm. Kattens clamydia kan i unntakstilfeller smitte til mennesker.

Rabies

Rabies er en virussykdom som er dødelig, og smitter over til oss mennesker. Symptomer på at katten din kan ha rabies er først en innledende feber, etterfulgt av at katten blir veldig irritabel og urolig. Den vil så dø av smertefulle kramper eller lammelse. Sykdommen smittes via spytt ved et bitt av et smittet dyr.

Rabies forekommer ikke i Norge, men hvis du skal ut å reise med katten din må katten vaksineres mot sykdommen for å komme inn til Norge igjen.

Les mer om hvordan reise med katten her

Du finner mer info om inn- og utreise med dyr fra Norge på Mattilsynet og Toll sine nettsider

Kattunger til kontroll hos Arken dyreklinikk

Katten etter vaksinering

Etter vaksinering kan katten være litt slapp de første dagene, dette er en naturlig effekt av vaksinen og et tegn på at kroppen reagerer som den skal på vaksinen. Katten kan gjerne få litt ro de første dagene, og la den få styre dagene sine litt selv med mye kos.

Hvis katten innen en time etter vaksineringen får for eksempel pustebesvær, hevelse, oppkast og/eller diaré kan dette være en allergisk reaksjon. En slik reaksjon skyldes at katten reagerer på en eller flere av bestanddelene i vaksinen. Hvis allergisk reaksjon oppstår er det viktig å kontakte veterinær for overvåking og behandling. Ta kontakt med oss hvis du mistenker din katt har en reaksjon etter vaksinen

Kan alle katter vaksineres?

Hvis katten din behandles med betennelsesdempende legemidler, kan den da få noe redusert respons på vaksinen. Det er derfor naturlig å gjerne vente til katten er ferdig med legemiddelet før man tar vaksinen.

Hvis katten er drektig, er det ikke helt gunstig å vaksinere den mens den er drektig. Det er viktig at katten har god beskyttelse mot eventuelle sykdommer, det er derfor lurt å vaksinere den før parringen.

Helsekontroll

Før katten din får vaksine utføres en grundig helsekontroll. Det betyr vi går nøye over  å undersøker hele dyret ditt. Vi lytter nøye på lunger og hjerte, sjekker tenner, øyne, ører og lymfekjertler. Kjæledyrets vekt blir alltid registrert ved ankomst.

Visste du at på et kalender år blir katten din ca 4år eldre?

Det er derfor viktig med årlig helsekontroll, da mye kan utvikles og skje på dette året.

Hos oss er også resept på eventuelt Flåttmiddel og/eller ormekur inkludert i helsekontrollen.

Bestill time for helsekontroll og vaksine

Ta kontakt og bestill time for helsekontroll og vaksine til katten din her

For vaksinering av hund les mer her