Vaksinering av hund

Takket være et effektivt vaksineringsprogram har vi i dag få tilfeller av smittsomme sykdommer som tidligere kunne være dødelige blant hunder og katter i Norge. Derfor er det viktig vi fortsetter med vaksinering av hundene våre slik at disse sykdommene ikke dukker opp igjen.

Hvilke sykdommer bør hunden vaksineres mot

Hunder bør rutinemessig vaksineres mot parvovirus, smittsom leverbetennelse og valpesyke. I tillegg vaksineres hunder mot deler av kennelhostekomplekset. Ved utenlandsopphold vaksineres hunden mot rabies og leptospirose.

Anbefalt vaksineringsprogram til hund:

• Ved 8 ukers alder
  • Ved 12 ukers alder
  • Ved 16ukers alder
  • Etter dette er det en gang per år

Parvovirus

Parvovirus angriper hundens tarmslimhinne. Viruset kan også affisere hjertet, spesielt hos valper. Smitte er vanlig i Norge. En infisert hund skiller ut viruset med avføringen og smitter på den måten andre hunder. De første symptomene er først og fremst oppkast og diaré. Hundens parvovirus kan ikke smitte til mennesker.

Smittsom leverbetennelse

Smittsom leverbetennelse (HCC-Hepatitis Contagiosa Canis) er en alvorlig sykdom. Den skyldes et adenovirus som angriper hundens lever og slimhinner. Smitte spres direkte eller indirekte gjennom kontakt med urin, avføring, spytt og matskåler, men også via hundeeiere. Symptomer på sykdommen er høy feber, økt tørste, rennende øyne og nese samt blødninger fra slimhinnene. Smittsom leverbetennelse forekommer i Norge, men er ikke særlig utbredt takket være et fungerende vaksineprogram. Viruset smitter ikke til mennesker.

Valpesyke

Valpesyke skyldes et paramyxovirus som kan gi stor dødelighet. Valper er mest utsatt, men voksne hunder kan også bli syke. Sykdommen gir noen dager med høy feber og nedsatt appetitt, etterfulgt av oppkast, diaré, rennende øyne og nese, samt hoste. Hunden kan senere få sekundære lidelser som lungebetennelse og øyebetennelse. Enkelte hunder utvikler i tillegg nevrologiske symptomer. Viruset spres med dråpesmitte. Valpesykeviruset kan ikke infisere mennesker.

Kennelhoste

Kennelhoste er en smittsom infeksjon i hundens øvre luftveier og består ofte av to virus; parainfluensavirus og hundens adenovirus type 2, samt en bakterie (Bordetella bronchiseptica). På grunn av ulike agens som årsak til kennelhoste, kan man ikke få en fullstendig vaksine mot sykdommen. Vaksinen som gis i snuten er relativ ny på markedet og har vist seg svært effektiv mot kennelhoste. Virussmitte skjer via infiserte, luftbårne væskedråper fra hunder som hoster. Viruset angriper luftrør og bronkier som blir røde og irriterte og belagt med slim. Symptomer på smittsom kennelhoste er plutselige anfall med kraftig hoste, ofte etterfulgt av brekninger. Eier tror ofte at hunden har satt noe fast i halsen. Feber og nedsatt appetitt kan også forekomme. Som regel forsvinner symptomene etter 1- 2 uker.

Rabies

Rabies er en virussykdom som er dødelig, og smitter over til oss mennesker. Symptomer på at hunden din kan ha rabies er først en innledende feber, etterfulgt av at hunden blir veldig irritabel og urolig. Den vil så dø av smertefulle kramper eller lammelse. Sykdommen smittes via spytt ved et bitt av et smittet dyr.

Rabies forekommer ikke i Norge, men hvis du skal ut å reise med hunden din må katten vaksineres mot sykdommen for å komme inn til Norge igjen.

Les mer om hvordan reise med kjæledyr her

Les mer om regler for inn- og utreise av Norge på Mattilsynet og Toll sine sider.

Leptospirose

Leptospirose forekommer sjelden i Norge, men er vanlig i Middelhavsområdet. Sykdommen kan være dødelig og smitte til mennesker. Det er større sjanse for at hunden smittes av leptospirose enn av rabies. Det anbefales derfor å vaksinere mot leptospirose ved reise til utland.

Helsekontroll

Før hunden eller katten din får vaksine utføres en grundig helsekontroll. Det betyr vi går nøye over  å undersøker hele dyret ditt. Vi lytter nøye på lunger og hjerte, sjekker tenner, øyne, ører og lymfekjertler. Kjæledyrets vekt blir alltid registrert ved ankomst.

Visste du at på et kalender år blir hunden din ca 7år eldre?

Det er derfor viktig med årlig helsekontroll, da mye kan utvikles og skje på dette året.

Hos oss er også resept på for eksempel Flåttmiddel inkludert i helsekontrollen.

Vaksinering av hund

Bestill time for helsekontroll og vaksine

Ta kontakt for mer info eller for å booke en time

For vaksinering av katt les mer her